Změna zdravotní pojišťovny

1. Chci změnit zdravotní pojišťovnu, jak mám postupovat?

Zdravotní pojišťovnu může pojištěnec změnit jednou za 12 měsíců – vždy k 1.dni následujícího čtvrtletí, tzn. k 1.1., 1.4.,1.7. a 1.10 (§11 odst.1 zákona č.48/1997 Sb., v platném znění ). V případě uvalení nucené správy na zdravotní pojišťovnu nebo po jejím vstupu do likvidace, je možné od této zdravotní pojišťovny odejít k 1. dni kalendářního měsíce, a to bez dodržení výše uvedené povinnosti trvání pojistného vztahu po dobu 12 měsíců.

Pokud se chcete stát pojištěncem Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR  navštivte nejbližší naše pracoviště.  Pro registraci je nezbytné vyplnit formulář  Přihláška a evidenční list pojištěnce zdravotní pojišťovny, a to v písemné podobě či elektronicky (podrobnosti o Elektronické přihlášce pojištěnce naleznete na  www.zpmvcr.cz v záložce e-komunikace → vstup do e-komunikace → veřejnost → přihláška) a doložit doklady prokazující vaši příslušnost k některé z kategorií pojištěnců. Bližší informace jsou  součástí formuláře resp. jsou uvedeny v nápovědě u Elektronické přihlášky pojištěnce, popřípadě Vám naši zaměstnanci na pobočkách ochotně poradí.

Pojišťovna, u které se přihlásíte, sama provede administrativní odhlášení u vaší původní pojišťovny prostřednictvím Centrálního registru pojištěnců. Nezapomeňte do 8 dnů ode dne změny zdravotní pojišťovny nahlásit tuto skutečnost vašemu zaměstnavateli (doporučujeme zvolit cestu písemného oznámení, které je zaměstnavatel povinen vám podle § 12 písm.b zákona č. 48/1997 Sb. potvrdit) a vrátit předchozí zdravotní pojišťovně průkaz pojištěnce.

Dále doporučujeme změnu pojišťovny nahlásit svému praktickému lékaři.

2. Mohu se přihlásit k vaší zdravotní pojišťovně, i když nepracuji v resortu Ministerstva vnitra?

Samozřejmě! Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR je otevřena všem osobám s trvalým pobytem na území ČR bez ohledu na skutečnost, zda jsou výdělečně činní, podnikají či zda za ně hradí pojištění stát. Pokud však nemáte trvalý pobyt, můžete se stát účastníkem veřejného systému zdravotního pojištění a tedy zaregistrovat se u naší ZP pouze v případě, že jste zaměstnán u zaměstnavatele se sídlem či trvalým pobytem na území ČR.

3. Mám právo přejít k jiné zdravotní pojišťovně než k té, s níž se moje dosavadní pojišťovna slučuje?

Důležitá je skutečnost, jaké jsou okolnosti vámi uváděného „sloučení“ a doba, po kterou jste u zrušované pojišťovny byl pojištěn. V zásadě je třeba rozlišovat, zda dochází ke zrušení vaší dosavadní zdravotní pojišťovny s likvidací či bez likvidace. Ode dne vstupu zdravotní pojišťovny do likvidace nebo ode dne zavedení nucené správy, popřípadě ode dne, který byl Ministerstvem zdravotnictví vyhlášen ve sdělovacích prostředcích na základě zjištěné nerovnováhy v hospodaření pojišťovny, se může pojištěnec takovéto pojišťovny přeregistrovat k jiné zdravotní pojišťovně  již k 1. dni následujícího kalendářního čtvrtletí. Pokud však došlo ke zrušení pojišťovny bez likvidace, přecházejí všichni pojištěnci  zrušované zaměstnanecké pojišťovny k té pojišťovně, s níž se zrušovaná zdravotní pojišťovna slučuje. V takovém případě platí standardní zákonné pravidlo, že pojištěnec může změnit pojišťovnu jednou za 12 měsíců, a to k 1. dni kalendářního čtvrtletí, přičemž se zohledňuje doba pojištění u zrušované pojišťovny (v praxi to tedy znamená, že došlo-li ke sloučení od 1.2.2011, může pojištěnec, který byl u zrušované zdravotní pojišťovny pojištěn od 1.1.2010 přejít k jím zvolené pojišťovně již od 1.4.2011, zatímco klient pojištěný od 1.1.2011 bude moci změnit pojišťovnu až k 1.1.2012).

4. Jaké doklady potřebuji k přehlášení k vaší pojišťovně?

Pro přehlášení je nezbytné vyplnit formulář  Přihláška a evidenční list pojištěnce zdravotní pojišťovny, a to v písemné podobě či elektronicky (podrobnosti o Elektronické přihlášce pojištěnce naleznete na  www.zpmvcr.cz v záložce e-komunikace → vstup do e-komunikace → veřejnost → přihláška) a doložit doklady prokazující vaši příslušnost k některé z kategorií pojištěnců. Bližší informace jsou  součástí formuláře resp. jsou uvedeny v nápovědě u Elektronické přihlášky pojištěnce. Vždy je nutné doložit doklad prokazující Vaši totožnost, v případě registrace dítěte i jeho rodný list. Další doklady pak závisí na tom, do jaké kategorie pojištěnců patříte. Tedy například:

• zaměstnanec – nahlásí adresu a IČ svého zaměstnavatele

• studenti učňovských, středních a vysokých škol – doloží potvrzení o studiu

• poživatel důchodu – doloží potvrzení o přiznání důchodu,

• nezaměstnaný v evidenci úřadu práce – doloží potvrzení z úřadu práce,

• osoby  celodenně  osobně  a  řádně pečující alespoň o jedno dítě do  sedmi let věku nebo nejméně o dvě děti do 15 let věku pokud nemají příjmy ze zaměstnání nebo ze samostatné výdělečné činnosti – předloží rodné listy dětí

• podnikatel (osoba samostatně výdělečně činná) – doloží živnostenský list, popřípadě u osob nepodléhajících živnostenskému zákonu jiný doklad o zápisu do příslušné evidence; a doklad o výši záloh na pojistné, vypočtených z vyměřovacího základu, pokud bylo podnikáno v předcházejícím kalendářním roce,

5. Moje matka (75 let) v únoru neuváženě podepsala přihlášku k jiné zdravotní pojišťovně. Teď jí to moc mrzí a ráda by svůj souhlas s přeregistrací odvolala. Co máme udělat?

Důležité je, od jakého data má přeregistrace k jiné zdravotní pojišťovně nastat. V souladu se zákonem č. 48/1997 Sb. je možné pojišťovnu změnit jednou za 12 měsíců, a to vždy jen k 1. dni kalendářního čtvrtletí. Případná žádost o zrušení přeregistrace tedy musí být podána před tímto zákonným termínem, tj. před zahájením pojistného vztahu. Pokud Vaše maminka, tak jak uvádíte, podepsala přihlášku v únoru, dovozujeme z toho, že začátek pojistného vztahu u nové zdravotní pojišťovny  bude nabývat účinnosti od 1.dubna. Je tedy nezbytně nutné, aby se Vaše maminka bezodkladně obrátila na tu pojišťovnu, k níž přihlášku neuváženě podepsala, a to před datem, kdy by se měla stát jejich pojištěncem. V takovém případě nic nebrání stornování přihlášky. Pokud však výše uvedený termín maminka nestihne a tedy změna zdravotní pojišťovny nabyde účinnosti, bude muset u této pojišťovny po následujících 12 měsíců zůstat.

6. Přestoupil jsem v loňském roce k vaší pojišťovně, ale neoznámil jsem to zaměstnavateli. U zaměstnavatele pak proběhla kontrola a byla mu vyměřena pokuta. Zaměstnavatel nyní chce, abych mu tuto částku zaplatil. Má na to právo?

V daném případě má skutečně zaměstnavatel právo požadovat na zaměstnanci úhradu pokuty, kterou zaplatil v souvislosti s neoznámením změny zdravotní pojišťovny. Zákon č. 48/1997 Sb. totiž jednoznačně říká, že zaměstnanec je povinen informovat o změně zdravotní pojišťovny svého zaměstnavatele,  a to do 8 dnů ode dme změny. Za tímto účelem zákon dokonce ukládá zaměstnavateli povinnost přijetí tohoto oznámení pojištěnci písemně potvrdit.

7. Působil jsem několik let v USA a byl jsem odhlášen z povinnosti platit pojistné v ČR z důvodu dlouhodobého pobytu v cizině. Teď jsem se vrátil do ČR a chtěl bych být vašim pojištěncem. Volal jsem na moji dosavadní pojišťovnu a tam mi řekli, že to prý nejde. Jak to tedy je?

Z vámi popisovaných skutečností vyplývá, že jste učinil u své dosavadní zdravotní pojišťovny v souvislosti s odjezdem do ciziny patřičná prohlášení, na jejichž základě jste po dobu pobytu v cizině nebyl povinen platit pojistné. Zákon ale říká, že je nutné po návratu z ciziny se u příslušné pojišťovny opět přihlásit  a doložit nezbytné skutečnosti. Zejména se dokládá uzavřené zdravotní pojištění v cizině a jeho délka. Pokud takové doklady nepředložíte, budete povinen své pojišťovně pojistné zpětně doplatit. Do doby než si se stávající pojišťovnou dořešíte své povinnosti související s návratem z dlouhodobého pobytu v cizině, vás nemůžeme zaregistrovat v Centrálním registru pojištěnců jako našeho pojištěnce.