Lékaře, u kterého jste registrován a který je ve smluvním vztahu k naší pojišťovně, můžete změnit jednou za tři měsíce. Samozřejmě máte právo si vybrat pro všechny druhy péče i nesmluvní zdravotnické zařízení, ovšem v takovém případě za vás zdravotní pojišťovna uhradí pouze výkony spojené s poskytnutím nutné a neodkladné péče.
Na smluvní lékaře a zdravotnická zařízení je možné se informovat na pracovištích Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR nebo lze vyhledat zvoleného lékaře v databázi na www.zpmvcr.cz v záložce pojištěnci → smluvní lékaři.
Zdravotní pojišťovna je skutečně povinna uhradit pojištěnci nebo jeho zákonnému zástupci částku, o kterou byl překročen zákonem daný limit pro spoluúčast pojištěnce na úhradách doplatků za předepsané ze zdravotního pojištění částečně hrazené léčivé přípravky nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely a na úhradách regulačních poplatků. Tento limit je stanoven pro kalendářní rok a činí 5000 Kč; u dětí mladších 18 let a u osob starších 65 let je limit stanoven v částce 2500 Kč. Zdravotní pojišťovna je povinna částku, o kterou byl limit překročen, uhradit pojištěnci nebo jeho zákonnému zástupci do 60 dnů po uplynutí kalendářního čtvrtletí, ve kterém byl limit překročen, a v následujících kalendářních čtvrtletích pak je povinna vracet uhrazené poplatky a doplatky za příslušné čtvrtletí. Částky jsou tedy vraceny bez žádosti a to buď poštovní poukázkou nebo bezhotovostním převodem na bankovní účet, pokud klient naší pojišťovně sdělil potřebné bankovní spojení. Každému pojištěnci, který překročil daný limit zasíláme dopis s informací o zaslání složenky nebo o převedení finančních prostředků na bankovní účet. V tomto dopise zasíláme rovněž přehled jednotlivých poplatků a doplatků za příslušné období.
V případě, že pošta vrátí zaslané finanční prostředky zpět pojišťovně, započteme tyto nedoručené finance do příští plánované platby. V případě, že si nevyzvednete vypořádání nadlimitu za 4. čtvrtletí - roční vyúčtování (tj. únorovou poukázku), je nutné požádat o opakovanou výplatu (novou poukázkou, nebo na stanovený bankovní účet), a to na jakémkoliv klientském pracovišti ZP MV ČR nebo na Infolince.
Ano. Zdravotní pojišťovna vede tzv. osobní účet pojištěnce, který obsahuje přehled výdajů na jeho zdravotní péči a rovněž přehled uhrazených regulačních poplatků a doplatků. Výpis z osobního účtu je dle zákona pojišťovna povinna poskytnout na žádost pojištěnce, a to jedenkrát ročně, přičemž je zákonný nárok na údaje za období posledních 12 měsíců. ZP MV ČR však svým klientům nabízí možnost průběžného sledování vykázané péče prostřednictvím tzv. služby E-komunikace, což je portálový přístup identifikovaného uživatele. V rámci E-komunikace můžete (po přidělení osobních přístupových identifikátorů) nahlížet na své údaje až za 3 roky zpětně a to kdykoli. O přidělení identifikátorů požádejte naše pobočky či Infolinku a pokud si je nebudete moci vyzvednout osobně, budou vám zaslány poštovní zásilkou do vlastních rukou. Pokud nemáte přístup k internetu, je možné požádat o vystavení písemného výpisu z osobního účtu, a to formou vyplnění žádosti, která je k dispozici na každé pobočce nebo na internetových stránkách www.zpmvcr.cz .(v záložce „Formuláře“). Po připravení výpisu z účtu sdělí pojišťovna žadateli poštou, kdy se může dostavit na pobočku nebo teritoriální pracoviště pobočky k jeho převzetí. Při převzetí musí pojištěnec prokázat svou totožnost platným průkazem totožnosti. Výpis z účtu je vydáván osobně. Jeho zaslání poštou je možné pouze v případě, že o to pojištěnec v žádosti písemně požádá a výslovně uvede, že si je vědom rizika, že se jeho osobní údaje a další informace vztahující se k jeho osobě mohou během poštovní přepravy dostat do rukou nepovolaných osob.