Karta života

Co je to Karta života?

Karta života je souhrn důležitých údajů o zdravotním stavu pojištěnce, uložených v databázi ZP MV ČR

Karta života = 3 služby + 2 kroky

Produkt Karta života obsahuje 3 následující elektronické služby.

  1. Výpis ze zdravotního účtu – podrobný přehled výdajů na poskytnutou zdravotní péči (za poslední 3 roky.

  2. Správná a bezpečná léčba – další zkvalitnění zdravotní péče.

  3. Záchrana života – rychlý přístup k informacím pro zdravotnickou záchrannou službu (záchranku).

Co novým produktem pojištěnec získá? K čemu to všechno je?

3 SLUŽBY

1. Přehled výdajů za poskytnutou zdravotní péči

poskytuje pojištěnci kompletní přehled např. o zdravotní péči, vydaných lécích a zdravotnických prostředcích (dále jen „přehled“), hrazených ZP MV ČR za poslední tři kalendářní roky a za aktuální rok.

Na tento přehled mají zákonný nárok i praktičtí lékaři (pouze u svých registrovaných pojištěnců).

Dosud mohl pojištěnec požádat o přehled jednou ročně, tento mu byl předáván v papírové formě osobně nebo zasílán poštou.

Nyní bude mít pojištěnec přehled aktualizován každý měsíc, jde tedy o mnohem operativnější nástroj než zasílání přehledů poštou. Získá tak možnost snadné kontroly včetně možnosti nás upozornit na případné nesrovnalosti v přehledu.

2. Poskytování správné a bezpečné léčby – další zkvalitnění zdravotní péče

Pojištěnec má možnost vyplnit na Kartě života důležité údaje o svém zdravotním stavu, které budou uloženy v databázi ZP MV ČR. Tyto údaje jsou pojištěnci přístupné kdykoliv v elektronické podobě, může si je také vytisknout a nosit je u sebe společně s průkazem pojištěnce např. při první návštěvě odborného specialisty, nemocnice atd. Ne každý si vzpomene při návštěvě nového lékaře na všechny užívané léky, operace, úrazy atd. Doporučujeme nosit tyto informace u sebe především těžce a chronicky nemocným pojištěncům.

Rozhodnutí o tom, komu pojištěnec údaje z Karty života zpřístupní, je pouze na něm, pouze on a nikdo jiný nemůže rozhodnout o tom, kterému lékaři svá data poskytne.

Údaje na Kartě života lze poskytnout také lékařům mimo místo bydliště a především v zahraničí, a to buď v elektronické verzi, nahlédnutím do Karty života v elektronické podobě pod přihlášení pojištěnce (zadáním jeho PIN a hesla) anebo v papírové verzi. Karta života má k dispozici i automaticky pořizovanou anglickou verzi, pojištěnec se o to nemusí starat.

Souhrn všech informací přispěje k efektivnější léčbě. PL má k dispozici nástroj - program na zjištění možných lékových interakcí, může tedy zjistit, zda kombinace, pojištěncem současně užívaných léků (včetně těch, které mu předepsali jiní lékaři), není pro něj nebezpečná. Další údaje z Karty života budou sloužit pro přípravu preventivních programů pro pojištěnce se zvýšeným rizikem vzniků některých druhů nemocí.

3. Záchrana života -  rychlý přístup k informacím pro záchranku  

Vybrané údaje z Karty života slouží především pro potřebu záchranky v urgentních situacích ohrožení zdraví nebo života, kdy rozhodují vteřiny.

Každého z nás může kdykoliv potkat selhání zdraví nebo úraz.  Údaje pro záchranku mohou pomoci zachránit život nebo alespoň zmírnit zdravotní následky.

20100317_Logo_Karty_upr.JPGTento symbol na průkazu pojištěnce (EHIC) informuje záchranku o tom, že pojištěnec má zřízenou Kartu života. Oprávněný pracovník záchranky vstupuje do databáze ZP MV ČR k uloženým údajům, které může využít při poskytování první pomoci na místě zásahu i v situacích, kdy komunikace s pojištěncem není možná.

Jedná se o zcela novou službu, kterou nabízíme jako jediná zaměstnanecká zdravotní pojišťovna v ČR.

Co musí pojištěnec pro získání přístupu k novému produktu udělat?

2 KROKY

KROK 1

k této dosud ojedinělé kombinaci elektronických informačních služeb může získat každý pojištěnec na všech pracovištích ZP MV ČR po předložení dokladu totožnosti (členové Klubu pojištěnců, kteří již osobní identifikátory mají, získávají k těmto novým službám přístup automaticky). Případné informace k možnosti získání osobních identifikátorů rádi poskytnou pracovníci našich poboček nebo infolinka tel. 844 121 121.

Tyto osobní identifikátory opravňují ke vstupu do databáze ZP MV ČR a zajišťují vysoký stupeň bezpečnosti a ochrany osobních údajů pojištěnce. Tím jsou splněny všechny požadavky kladené na pojištěnce - brána k elektronickým informacím se otevírá.

KROK 2

Důležité údaje o zdravotním stavu na Kartě života si může vyplnit pojištěnec sám. Před vyplněním údajů na Kartě života uděluje souhlas se zřízením Karty života. Součástí tohoto souhlasu je i souhlas registrujícímu praktickému lékaři k nahlížení, ke kontrole, korekci, případně vyplnění údajů na Kartě života.

Musí pojištěnec platit za tyto služby ZP MV ČR nebo někomu jinému?

Pro pojištěnce ZP MV ČR je tento nový produkt zcela bezplatný.

Jsem členem Klubu pojištěnců ZP MV ČR. Musím znovu žádat o zpřístupnění nových služeb?

Členové Klubu pojištěnců, kteří již osobní identifikátory mají, získávají k těmto novým službám přístup automaticky, údaje o zdravotním stavu na Kartě života je ale nutno vyplnit.

Jak Karta funguje, musí pojištěnec o její vystavení požádat?

Jakmile pojištěnec obdrží osobní identifikátory (PIN a heslo), je služba aktivována a on může všech tří služeb produktu využívat. Údaje o zdravotním stavu si může vyplnit sám nebo ve spolupráci se svým praktickým lékařem.

Pokud má již pojištěnec PIN a PUK (osobní identifikátory), musí Kartu života vyplnit?

Nemusí, v takovém případě však má Kartu života prázdnou a údaje pro záchranku rovněž nejsou k dispozici. Co k dispozici má v každém případě, jsou pravidelně aktualizované přehledy výdajů za poskytnutou zdravotní péči.

Co je na Kartě?

Které údaje jsou na Kartě života

  1. Kontaktní údaje na osobu blízkou*

  2. Kontaktní údaje na ošetřujícího lékaře*

  3. Souhrnná klasifikace pojištěnce z hlediska předchozí zdravotní zátěže*

  4. Chronická onemocnění*

  5. Alergie*

  6. Rodinná anamnéza

  7. Závažné podstoupené operace a úrazy*

  8. Trvale užívané léky*

  9. Aktuálně užívané léky*

  10. Datum posledního očkování proti tetanu*

  11. Očkovací kalendář (pouze u dětí)

  12. Kuřák- nekuřák

  13. Výška a váha  

  14. Poznámka k aktuálnímu zdravotnímu stavu*

Pozn. údaje označené *   jsou zpřístupněny zdravotnické záchranné službě

Pojištěnec neumí vyplnit svoji Kartu života, může mu s tím pomoci jeho praktický lékař?

Ano. Kartu života může pojištěnec vyplnit buď sám (za děti jejich zákonný zástupce, seniorům bez přístupu k internetu samozřejmě mohou pomoci rodinní příslušníci), avšak nejdříve musí udělit souhlas svému praktickému k nahlížení, ke kontrole, korekci, případně vyplnění údajů na Kartě života.

Souhlas může udělit buď elektronicky kliknutím na příslušnou kolonku na Kartě života, anebo podpisem formuláře v ordinaci praktického lékaře. Formuláře mají praktičtí lékaři k dispozici přímo v ordinacích.

Může někdo údaje na Kartě měnit?

Nikoli, údaje vyplněné pojištěncem na Kartě života není oprávněn nikdo měnit, může je kdykoliv změnit pouze pojištěnec sám.

Registrující praktický lékař, který má údaje k dispozici, je může korigovat nebo doplnit ve svém sloupci, nemůže údaje pojištěnce přepsat ani vymazat.

Musí pojištěnec údaje ve své Kartě života vyplňovat i v cizím jazyce?

Nemusí. Všechny kolonky mají automaticky anglickou verzi. Je však vhodné vyplnit Kartu života tak, aby byla srozumitelná i lékařům v zahraničí. Například léky jsou v různých zemích uváděny pod různými obchodními názvy, a je proto velmi důležité uvést účinnou látku, která je vždy uvedena pod obchodním názvem nebo v příbalovém letáku. Právě proto je vhodné o pomoc při vyplnění Karty života požádat ošetřujícího lékaře, který je s mezinárodními akceptovanými názvy seznámen (může nemoci uvést latinsky).

Existuje něco podobného jako Karta života někde jinde, například v zahraničí?

Ano, existuje a dokonce je podobný projekt připravován na celoevropské úrovni.

Struktura údajů na Kartě života byla inspirována elektronickou zdravotní kartou, která je zaváděna v Německu. Rovněž lze předpokládat, že během několika let bude v rámci celé Evropské unie zaveden stručný přehled údajů o zdravotním stavu pojištěnce na elektronické kartě, jako tzv. patient summary. ZP MV ČR tento vývoj předjímá, a tyto služby včetně anglické jazykové verze nabízí svým pojištěncům s dostatečným časovým předstihem

My jsme zvolili velmi jednoduché řešení, pojištěnec si například může vyplnit a aktualizovat Kartě života zcela samostatně nebo požádat o pomoc svého praktického lékaře. Karta života v žádném případě nemá ambice nahrazovat zdravotnickou dokumentaci, neobsahuje např. výsledky diagnostických vyšetření.

Údaje v ní obsažené byly konzultovány s odborníky z oblasti praktického lékařství i ze záchranky. Jejich doporučení jsme respektovali. Lékaři kdekoli na světě by jí měli umět v zájmu pojištěnce využít. Jednoduchost, bezpečnost a přitom dostupnost, to byly tři základní cíle, na kterých jsme si při přípravě programu dali velmi záležet.

Hodně se to podobá elektronické zdravotní knížce IZIP. Znamená to, že Karta života je provozována soukromou společností IZIP, a.s.?

Podobnost s elektronickou zdravotní knížkou IZIP je pouze v tom, že oba systémy jsou založeny na využití internetu (tak jako mnoho jiných zahraničních systémů), a že přístup do databází ovládá pojištěnec, který k založení Karty života musí udělit souhlas, což vyžaduje platná česká právní úprava.

Karta nevznikla ve spolupráci s IZIP, a.s. a je provozována výhradně v režii ZP MV ČR. V technické rovině je hlavní rozdíl v tom, že Karta života obsahuje omezený, a předem definovaný rozsah informací o zdravotním stavu pojištěnce (neobsahuje výsledky vyšetření ani žádné jejich podrobnosti) a zapisovat do Karty života může sám pojištěnec.

Do Karty života tedy nezapisuje každé registrované zdravotnické zařízení, nejsou do ní zasílány výsledky laboratorních vyšetření v reálném čase, atd. Karta se podobá připravovanému celoevropskému „patient summary“ nebo údajům pro urgentní medicínu v Německu. Určitou podobnost by bylo možno též nalézt v systému Google Health, ovšem s tím podstatným rozdílem, že my máme veškeré údaje uloženy v našem informačním systému, a také podléhají stejné ochraně a zabezpečení jako ostatní námi zpracovávané údaje.

Pojištěnec chce mít svojí Kartu života, ale nechce jí zpřístupnit ani svému praktickému lékaři ani zdravotnické záchranné službě. Je to možné?

Ne. Podmínkou pro zřízení Karty života je udělení souhlasu svému registrujícímu praktickému lékaři k  nahlížení, ke kontrole, korekci, případně vyplnění údajů na Kartě života.

Souhlas lze udělit buď elektronicky, zakliknutím příslušné kolonky v Kartě života, anebo podpisem formuláře souhlasu přímo v ordinaci praktického lékaře. Formulář souhlasů lze vyplnit přímo u praktického lékaře. Za děti souhlas uděluje jejich zákonný zástupce. Pokud pojištěnec vyplňuje údaje na Kartě života sám elektronicky, pak je nutno udělit samostatný souhlas pro zdravotnickou záchrannou službu (na písemném formuláři v ordinaci praktického lékaře jsou oba souhlasy na jednom tiskopisu). Pokud tento souhlas neudělí, má plně funkční Kartu, ale bez možnosti přístupu zdravotnické záchranné služby. Tím významně snižuje využitelnost Karty života pro ochranu svého zdraví. Pokud se pojištěnec rozhodne souhlas zdravotnické záchranné službě neudělit, my to zcela respektujeme.

Jak funguje Karta života pro záchranku?

Po zřízení karty života, vyplnění údajů o zdravotním stavu pojištěnce a udělení souhlasu pro záchranku je nutno nalepit na průkaz pojištěnce (EHIC) samolepku – 20100317_Logo_Karty_upr.JPG symbol Karty života (na místo k tomu určené).

Podle symbolu Karty života, nalepeného na průkazu pojištěnce nebo od volajícího se záchranka dozví, že pojištěnec má zřízenou Kartu života.

Pověření pracovníci záchranky pak mohou zabezpečeným přístupem vstoupit do jeho Karty života a využít údaje v ní uvedené. V průběhu několika vteřin mají důležité informace o zdravotním stavu pojištěnce, a to i v situaci, kdy komunikace s ním není možná, protože je např. v šoku nebo v bezvědomí.

Karta života opravdu může pomoci zachránit život, případně zmírnit zdravotní následky v případě náhlého selhání zdraví či úrazu.

Pojištěnec má obavy, aby údaje na jeho Kartě nebyly zneužity, jak je Karta života chráněna?

Údaje na Kartě života jsou chráněny stejně dobře jako všechny ostatní údaje našich pojištěnců, které ze zákona spravujeme, tedy velmi důkladně.

Přístup ke Kartě života mají pouze:

  1. pojištěnec na základě svých osobních identifikátorů,

  2. jeho praktický lékař (na základě jemu udělenému souhlasu),

  3. omezený počet pověřených pracovníků záchranky,

  4. zdravotnická zařízení, kterým to pojištěnec sám umožní (zobrazí jim své údaje přímo v internetu pod svými osobními identifikátory nebo předá v papírové verzi)

ZP MV ČR využívá údaje na Kartě života pouze pro účely, ke kterým pojištěnec udělil souhlas a nikomu jinému neumožňuje přístup k údajům na ní uloženým.